Gå til hovedindhold

Hvad er vi optaget af?

Rummelighed. Mod. Venlighed. Vi ønsker meget for vores elever. At de skal blive vidende, indsigtsfulde, dygtige. Men vi ønsker lige så meget, at deres indre, menneskelige kompetencer vokser, mens de er hos os på Skjoldhøjskolen. Det arbejder vi målrettet med gennem indsatser, vi brænder for. Fordi vi kan se de virker og sætter spor. Dem kan du læse om her på siden.

Indhold

    Fællesskaber for alle: På Skjoldhøjskolen skaber vi tryghed og fællesskaber for alle ved at sørge for, at eleverne lærer hinanden at kende på tværs. På tværs af klasser, og på tværs af årgange. Skolen afholder hen over året ti trivselsfagdage og tre temauger, hvor alle så vidt muligt arbejder med samme tema. Det binder eleverne sammen i et fællesskab på tværs af alder. Venskabsvenner mødes på tværs og skaber tryghed i de yngste elever - så Mathilde og Laura fra børnehaveklassen trygt siger hej til Markus fra 6.A på vej til skolebiblioteket. Specialklasserne er naturligt med i fællesskabet med de hensyn der end må tages.

    Trygge pauser for alle børn: Vi ved, at gode pauser er afgørende for god trivsel. Vi sørger for at skabe aktiviteter, der afspejler vores børn. Fra de stille børn, for hvem det frie rum kan være svært, til de meget aktive, der trænger til at bruge kroppen. Fra skak- eller krea-café til fodbold eller klatrestativ. Vores voksne sætter aktiviteterne i gang og er tilgængelige, synlige voksne under alle pauserne.

    Læsning! Vi starter dagen med en bog i hånden. Læsebånd for alle elever fra kl. 8.00-8.15 giver en god start på dagen og sikrer, at alle børn får læst minimum 15 minutter hver dag i skolen. Vi forventer, at læsningen følges op i hjemmet, så gode læsevaner kan få grobund i børnene.

    Co-teaching i dansk og matematikundervisningen. På den måde har vi mulighed for at understøtte alle børns læring i de to fag. Det betyder, at der i fire lektioner i løbet af skoleugen vil være to lektioner i henholdsvis dansk og matematik, hvor der er to lærere, der underviser.

    Faggrupper arbejder sammen: vores lærere og pædagoger er tætte samarbejdspartnere gennem hele skoleåret. I 0.-3. klasse finder man fast en SFO-pædagog i den daglige undervisning for at understøtte trivslen for alle børn og udvikle klassefællesskabet. Samtidig skruer vi op for samarbejdet med klassernes forældreråd, fordi samarbejdet med forældrene er helt afgørende for at skabe god trivsel i en klasse.

    MOT: Klassemiljøer på Skjoldhøjskolen skal være inkluderende og trygge. Vi arbejder med det norske MOT-koncept, hvor mod er omdrejningspunktet for at blive bevidste om egne handlemuligheder, så vi understøtter robustheden i hver enkelt elev.  Vi sætter lys på mod til at sige fra, mod til at vise omsorg og mod til at leve. Vi har sat MOT i søen i overbygning og kører netop nu ’mini-MOT’ i stilling i indskolingen.

    Sidst opdateret: 22. oktober 2025