SFO

Velkommen til Skjoldhøj SFO. Vi hører til i to huse, gult hus og rødt hus på Skjoldhøjskolen.

0.-1. klasserne er i gult hus sammen med 3D

2.-3. klasserne er i rødt hus sammen med 4D og 4E.

Udover de lokaler vi deler med undervisningen, har vi også et krea-værksted, en spejlsal og to køkkener, -et i hvert hus. Vi bruger desuden hallen og vores fantastiske udenomsarealer flittigt, både legepladserne, udeværkstedet, boldbanerne, bålstedet, stierne og skoven.

Kort om SFOen

SFOen en et supplement til undervisningsdelen. Vi danner rammen om børnenes fritid og tager udgangspunkt i børnenes behov og interesser. Børn har brug for tryghed, at være en del af et fællesskab, lege, eksperimentere og prøve sig selv af i forskellige sammenhænge. Det arbejder vi dagligt på at skabe rum og mulighed for.

Desuden arbejder vi målrettet med sociale kompetencer, venskaber, også på tværs af klasserne, sprog og andre udtryksformer.

Kontakt

Du kan få fat på os i åbningstiden via telefon. Hvis du ikke kan komme igennem, så er det nok fordi vi er ved at tale med andre forældre. Prøv gerne igen senere.

Skjoldhøjskolens SFO

Gult hus (0.-1. klasse og 3D)

Skjoldhøjskolens SFO

Rødt hus (2.-3. klasse + 4D og 4E)

Pædagogisk leder for indskoling og SFO

Serpil Barut Daugaard

Skjoldhøjskolen

E-mail: sbd@aarhus.dk

Klassepædagogen

Hver klasse har en pædagog. Klassepædagogen har overblikket over børnene i klassen, samarbejder tæt med klassens lærere og har desuden timer i undervisningen, både alene (understøttende undervisning) og i nogle få timer sammen med en lærer. Klassepædagogen følger så vidt muligt klassen fra 0.-3. klasse. Det giver mulighed for at arbejde grundigt med det enkelt barn og med klassen som helhed.

Hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte klassens pædagog.

Hvad kan man i SFOen? (Aktiviteter)

Leg: Legen en vigtig del at børns fritid og udvikling. Derfor arbejder vi på at skabe rammer for og inspirere til mange forskellige lege. Vi er en aktiv del af forskningsprojektet om leg: “Må jeg være med?” Læs evt mere her [link https://www.designskolenkolding.dk/maajegværemed]

Krea: i vores kreative værksted er det mulighed for at male, tegne, væve, knytte, bygge med papkasser, filte og meget andet. Det afhænger helt af hvilken voksen og hvilke børn der er i krea. Rummet ligger i gult hus, men bruges af børn og voksne fra hele SFOen.

Spil: Brætspil er en vigtig del af vores hverdag. Udover at være en hyggelig og sjov måde at være sammen på, kan børnene også øve sig i at vente på tur, følge regler og at være en god taber/vinder. De lidt større børn har mulighed for at spille Magic og brætrollespil.

Hal: Flere dage om ugen har vi mulighed for at bruge hallen. Vi spiller boldspil, leger, tumler, gynger og har desuden en klatrevæg.

Cykling. Vi er vilde med at cykle. Mange børn cykler til skole og de, der ikke har mulighed for det, kan låne en cykel i SFOen. Maj er cykelmåned, hvor vi tager på ture, laver cykellege, forhindringsbaner og så kan man tage et cykelkørekort.

Udeliv: SFOen har rigtig gode udearealer: legepladserne, multibanen, træerne og stierne, banerne og skoven. Desuden har vi bålpladsen og et udeværksted, hvor man kan hamre og banke.

Svømning: En gang om ugen tager vi i svømmehallen med en lille gruppe børn på tværs af klasserne. I virkeligheden er det mere leg i vand end det er svømning og altid virkelig hyggeligt. Vær opmærksom på at der er flere, som vil med end vi har plads til, men så kan man blive skrevet på en venteliste.

IT: for de større børn er der mulighed for e-gaming et par dage om ugen. I perioder laver vi ebøger, stopmotionfilm og andet hvor computeren bruges som værktøj.

Mad: SFOen har grød/brøddag om tirsdagen. Maden laves sammen med børnene og vi har bl.a.  fokus på madmod, sundhed, samarbejde og hygiejne.

Mobiltelefoner

Børnene må ikke have mobiler, smart-urer el. lign. med i skole og det gælder også i SFOen.

Hvis der er børn, som skulle have særlige behov, må man lave en aftale med barnets lærere og klassepædagogen.

Skoledage

På SKOLEDAGE er der morgenåbning 6:30-8:00 og SFO 13:15-17:00 (fredag 16:30).

Skoleferier

I SKOLEFERIER er der SFO 6:30-17:00 (fredag 16:30).

Vær opmærksom på, at du skal melde dt barn til/fra feriepasning på Tabulex.

Helligdage

SFOen har lukket alle helligdage.

Hentes eller sendes?

Den første tid er det både nødvendigt og hyggeligt at blive hentet af sine forældre og som forældre, har man så også en mulighed for, at følge med i hvad der sker i ens barns SFOliv og måske få en snak med en pædagog, hvis der er tid til det.

Når børnene bliver større, vil de havde brug for og godt af selv at gå/cykle hjem, hvis det er muligt.

Skriv gerne på Tabulex, hvornår dit barn bliver hentet/skal sendes. Det skal skrives inden 13, så vi kan læse det inden SFOen starter.

Hvis aftaler laves om, er du velkommen til at ringe. Hvis vi ikke svarer, er det som regel fordi vi har en anden forælder i røret. Prøv gerne igen senere.

Når børnene bliver store og har helt styr på selv at tage hjem, kan man lade dem være “selvbestemmer”. Det betyder, at de selv bestemmer, hvornår de går hjem fx mellem 13 og 17. Det skrives også på Tabulex.

Tabulexskærmen

Når børnene kommer i SFO krydser de sig ind på skærmen. De krydser sig også i hallen, udenfor eller på tur og tilbage til SFO. Men allervigtigst er det, at de krydser sig ud, når de går hjem og at de siger farvel til en voksen. Det må I som forældre meget gerne hjælpe dem med at huske, hvis de skulle glemme det.

Sidst opdateret: 18. marts 2024