4.-6. klasse

Undervisningen på mellemtrinnet bygger selvfølgelig videre på arbejdet i indskolingen. Der vil på mellemtrinnet blive arbejdet mere med indholdslæsning, og der vil gennem årene stilles større krav til abstraktionsevnen, til at kunne samarbejde og til at kunne sætte sig ind i andres sted.

På mellemtrinnet udvides fagrækken og eleverne møder bl.a. endnu et fremmedsprog.

I 4. klasse er der lejrskole for eleverne. Lejrskole er forlagt undervisning og er derfor betalt af skolen, dog giver forældrene et kosttilskud jf. folkeskoleloven. Der er således undervisningspligt og alle elever deltager.

Din rolle som forælder på mellemtrinnet

I 4.-6. klasse handler din rolle som forælder om at fastholde dit barns fokus på skolen.

Mange elever på mellemtrinnet er ivrige efter at læse. De vil også gerne øve sig på de forskellige fag. På mellemtrinnet kan koncentration og fordybelse omkring det faglige til tider være vanskeligt. Det er fordi kammerater og fritidsaktiviteter fylder mere og mere.

Forsøg at finde en balance, hvor du er opmærksom og stiller krav til dit barn i forhold til barnets skolegang, men uden at du hjælper for meget. Det er lærerigt og udviklende for dit barn at møde både faglige og sociale udfordringer i skolen, som kræver en ekstra indsats.

Sidst opdateret: 6. februar 2024